Menu
Kennismaken? Kom naar onze open dag op woensdag 12 november, tussen 9.00 en 12.00 uur!

Onze onderwijsvormen

DSCF8594 highres 2

Onderwijs op IKC De Terebint

Kinderen ontwikkelen zich niet allemaal op dezelfde wijze, in hetzelfde tempo of op hetzelfde niveau. Ze moeten zich kunnen ontwikkelen met een gevoel van eigenwaarde, met zicht op eigen mogelijkheden en beperkingen en met respect voor de medemens. Daarom gaat het op school niet alleen om de verwerving van kennis, maar ook om ontwikkeling op sociaal, emotioneel en creatief gebied. Alleen als er sprake is van een evenwichtige groei tussen deze verschillende gebieden, kunnen kinderen goed worden voorbereid op hun plaats in de maatschappij.

DSCF9037 highres v3

Leerstofjaarklassensysteem

Ons onderwijs is gebaseerd op het leerstofjaarklassensysteem. Er wordt gewerkt met planborden, dag- en weektaken. Binnen de dagelijks terugkerende taakuren heeft iedere leerling een bepaalde keuzevrijheid voor wat betreft de invulling en uitvoering van de gestelde opdracht. Er wordt gestimuleerd zoveel mogelijk zelfstandig te werken en soms juist om samen te werken. Het leereffect van zelfstandig werken aan en het oplossen van een probleem stimuleert het creatief denken en is bovendien een ideale voorbereiding op het voortgezet onderwijs.

DSCF9073 highres

Jonge kinderen

Op onze school is het onderwijs aan de kleuters in groep 1 en 2 niet in vak- en vormingsgebieden opgesplitst. In de kleuterperiode staat het spel voorop. Eigenlijk vanzelfsprekend, want een kleuter speelt als hij leert en leert als hij speelt.

Alle werkzaamheden worden in onderlinge samenhang aangeboden. We gebruiken daarvoor een aantal thema’s, waarvan we weten dat ze aansluiten bij de belangstelling van de kleuters. We gebruiken de methode ‘Kleuterplein’. In groep 3 blijven nog veel spelmomenten bestaan maar wordt er ook dagelijks gewerkt aan lezen, rekenen, schrijven en andere vakken.

Kanjertraining

Schoolbreed wordt er Kanjertraining gegeven en lossen we conflicten op met de Kanjertaal. Of het nou om verlegen, bange of stoere kinderen gaat: in elk kind schuilt een Kanjer! Alle teamleden hebben een licentie voor het geven van de Kanjertraining en dus is IKC De Terebint officieel een ‘Kanjerschool’.

Waarom de Kanjertraining?

De Kanjertraining doet heel veel met de kinderen en schept een goed sociaal klimaat in de groep en op school. De Kanjertraining leert kinderen de sociale vaardigheden die nodig zijn om opgenomen te worden in de groep. Door tijdens de training zelfvertrouwen te kweken, leren de kinderen grenzen te stellen.

Wat is het doel van de Kanjertraining?
  • iedereen wordt gerespecteerd
  • pestproblemen lossen zich op
  • leerlingen durven zichzelf te zijn
  • leerlingen voelen zich veilig
  • leerlingen voelen zich bij elkaar betrokken
  • leerlingen kunnen hun gevoelens onder woorden brengen
  • leerlingen krijgen meer zelfvertrouwen
Hoe werken de groepen met de Kanjertraining?

Herkenbaar in alle groepen zijn de 4 gekleurde petten die elk voor een gedragstype staan. De rol van de Pestvogel (zwarte of blauwe pet) spreekt voor zich. Het Aapje (rode pet) lacht altijd mee en lacht anderen uit. Het Konijn (gele pet) kruipt het liefst weg en doet zielig. De Tijger (witte pet) is de Kanjer: hij komt op voor zichzelf en anderen!

De petten zijn hulpmiddelen om op een respectvolle wijze over gedrag te kunnen praten. Kinderen zijn niet het gedrag van de pet, maar de petten staan voor de keuzes die de kinderen kunnen maken. Kinderen wordt daarmee geleerd dat ze zelf verantwoordelijkheid dragen voor de gedragskeuzes die ze maken. Kinderen leren dat er ook verschillende combinaties van petten mogelijk zijn. Elke gekleurde pet heeft ook zijn mooie kanten die in combinatie met de witte pet (vertrouwen) een belangrijke kwaliteit kan vormen. Bijvoorbeeld: een leidinggevende rol pakken maar oog houden voor de ander (zwarte en witte pet).

Wekelijks op het rooster

In ieder groep staat de Kanjertraining wekelijks op het rooster. Iedere groep werkt vanuit zijn eigen Kanjerboek. Tevens worden er op dat moment, maar ook tussendoor, vertrouwensoefeningen gedaan.

De bovenste regel op de posters die in elk lokaal hangen: ‘We vertrouwen elkaar. Dit is heel belangrijk maar gaat zeker niet vanzelf.’ Uiteindelijk spreken we op IKC De Terebint de Kanjertaal en is de Kanjertraining een attitude binnen onze school.

DSCF9183 highres

Begeleiding meer- en hoogbegaafde kinderen

Begaafde leerlingen hebben, net als alle kinderen, aandacht en begeleiding nodig. Er wordt in de groep verrijkende en verdiepende stof aangeboden om aan hun onderwijsbehoefte te voldoen. We hebben ook ons Leerplein. Begaafde leerlingen krijgen anderhalf uur per week les van een gespecialiseerde leerkracht die uitdagende opdrachten biedt.

Het reguliere werk wordt in overleg met de leerling verminderd, zodat de leerling ruimte heeft om aan andere opdrachten te werken. De leerlingen worden hierin begeleid door de eigen leerkracht. Hoe wij daar op IKC De Terebint mee omgaan, kun je lezen in de PCBO-visie op meer- en hoogbegaafdheid.

PCBO Plusprogramma

DSCF9190 highres v2

Logopedie op school

Logopedie op school door Uniek Kind en jeugdpraktijken
De logopedist van Uniek Kind- en jeugdpraktijken is wekelijks aanwezig in onze school. Een logopedist kan kinderen helpen bij communicatiestoornissen die veroorzaakt worden door stem-, spraak-, taal-, slik- en gehoorproblemen. Als een kind moeite heeft met taalontwikkeling, uitspraak, luisteren, onthouden van verhalen/zinnen/woorden of (netjes) eten en drinken, kan een logopedist helpen.

Hoe werkt het?
Logopedie wordt bekostigd uit de zorgverzekering, ouders/verzorgers hoeven dit niet zelf te betalen. Uniek heeft contracten met alle zorgverzekeraars en de toegang tot logopedie is vrij. Er is geen verwijzing nodig. 
Aanmelden kan via de website https://www.uniekpraktijken.nl/

Op school liggen ook aanmeldformulieren, de leerkracht kan hier zo nodig hierbij helpen. 
Bij vragen, mail [email protected] of bel ons 085- 877 2232.

Uniek

 

DSCF9237 highres

Dyslexie

Het RID onderzoekt en behandelt kinderen met dyslexie en dyscalculie. Het is belangrijk dat kinderen goede passende begeleiding en de juiste behandeling krijgen zodat hun ware talenten naar boven komen. Als ouder wil je natuurlijk een goede toekomst voor je kind. Heeft je kind het soms moeilijk op school met taal, lezen en/of rekenen? Is hij of zij lang bezig met het huiswerk? Ontvang je hierover weleens signalen vanuit de leerkracht? Er zijn verschillende manieren om te achterhalen of dyslexie of dyscalculie mogelijk de oorzaak is van de problemen die een kind heeft met lezen, schrijven en/of rekenen.

Het RID heeft een onderzoeks- en behandellocatie binnen IKC De Terebint waar Edmée Dielissen (op dinsdag, van 08.30u-17.00u) (GZ-psycholoog) werkzaam is.

RID